Algemene Voorwaarden

Geldend per 1/1/2023

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die worden aangegaan met Es-thetics in de ruimste zin des woords. 

 

In deze voorwaarden wordt onder Es-thetics verstaan: mw. drs. E.Pooters-Zuidema. Zij is als arts geregistreerd in het BIG-register onder het nummer 1991075450.

Mw. E.Pooters, onder inschrijving KVK 54771099 / Vestigingsnummer 000024499536, statutair gevestigd te Prinsenbeek, hanteert voor haar dienstverlening de volgende Algemene Voorwaarden:

 

Artikel 1 – Definities
In deze Algemene Voorwaarden, hierna te noemen Voorwaarden, worden de hierna genoemde termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven. 

1.1 Opdrachtnemer: Es-thetics

1.2 Opdrachtgever: de natuurlijke persoon die aan Es-thetics opdracht heeft gegeven tot het verrichten van behandelingen

1.3 Diensten/behandelingen: alle door opdrachtnemer te leveren diensten/behandelingen

1.4 De overeenkomst die aangegaan wordt met de Opdrachtnemer is een behandelingsovereenkomst in de zin van de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst.

 

Artikel 2 – Algemeen

2.1 Deze voorwaarden maken onderdeel uit van iedere overeenkomst tussen de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer.

2.2 Op een geneeskundige behandelingsovereenkomst tussen de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer is de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) van toepassing, welke zijn vastgelegd in afdeling 5 van Titel 7 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.
2.3 Een afwijking van deze algemene voorwaarden is slechts van kracht indien de Opdrachtnemer daarmee uitdrukkelijk en schriftelijk heeft ingestemd. De Opdrachtnemer doet uitdrukkelijk afstand van de toepasselijkheid van zijn of haar Algemene Voorwaarden.
2.4 Indien een of meerdere bepalingen in deze Voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze Voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige dan wel vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
2.5 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van een of meerdere bepalingen van deze Voorwaarden, dan dient de uitleg plaats te vinden naar de geest van deze bepalingen.

2.6 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze Voorwaarden is geregeld, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze Voorwaarden.

Artikel 3 – Toestemming

3.1 Een hulpverlener heeft uw toestemming nodig om u te kunnen behandelen. De Opdrachtnemer vraagt iedere Opdrachtgever voorafgaand aan een behandeling toestemming.
3.2 De overeenkomst tussen de opdrachtnemer en de Opdrachtgever omvat de opdracht van de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer tot een (al dan niet geneeskundige) behandeling.
3.3 De opdrachtnemer kan van de Opdrachtgever verlangen dat hij/zij deze toestemming schriftelijk bevestigt.
3.4 Wanneer een Opdrachtgever zijn toestemming weigert dan wel intrekt zal de opdrachtnemer niet (meer) behandelen.
3.5 De Opdrachtnemer is gerechtigd om niet in te gaan op een onredelijk verlangen van de Opdrachtgever en mag weigeren een behandeling uit te voeren. De Opdrachtnemer voert geen behandelingen uit aan wilsonbekwame personen, en aan personen jonger dan 18 jaar.

Artikel 4 – De behandeling
4.1. De Opdrachtnemer zal de behandelingsovereenkomst naar beste inzicht en vermogen, en overeenkomstig met de geldende richtlijnen van de IGJ & NVCG uitvoeren.
4.2 De Opdrachtgever voorziet de Opdrachtnemer voorafgaande aan de eerste behandeling van alle gegevens, waarvan de Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het zorgvuldig uitvoeren van de behandeling. De Opdrachtgever stelt de Opdrachtnemer op de hoogte van eventueel medicijngebruik en meldt overgevoeligheidsreacties op medicijnen en andere producten.
4.3 Als Opdrachtgever heeft u recht op duidelijke informatie. De behandelaar van de Opdrachtnemer spreekt met de Opdrachtgever over de aard, het doel en het te verwachten resultaat van de voorgenomen behandeling, alsook over de eventuele risico’s en de mogelijke alternatieve oplossingen voor het gezondheidsprobleem en/of de zorgvraag.
4.4 De Opdrachtnemer stelt de Opdrachtgever op de hoogte van het feit dat de Opdrachtgever zowel voor als na de behandeling bepaalde richtlijnen in acht moet nemen om een zo optimaal mogelijk resultaat te verkrijgen. De Opdrachtgever is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van de arts, ter bevordering van een goede uitvoering.
4.5 Alle behandelingen, uitgevoerd door medici, vallen onder medische/geneeskundige behandelingen. De behandelingsovereenkomst (en derhalve de behandelingen) leidt tot een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis. Garantie op de resultaten of op een ongestoord verloop, kan nimmer gegeven worden. Complicaties kunnen altijd optreden, zoals bijvoorbeeld infectie, bloeduitstorting, weefselversterf en gevoelloze huid. Bij behandelingen met botulinetoxine bestaat de kans dat het toxine zich onbedoeld verspreidt naar naastgelegen gebieden, waardoor asymmetrische resultaten kunnen worden veroorzaakt. Absolute symmetrie bij dubbelzijdige ingrepen is niet te garanderen. Soms is het noodzakelijk om een correctie of touch-up uit te voeren voor het verkrijgen van een goed eindresultaat. Afhankelijk van het type behandeling dient deze binnen 14 – 28 dagen na behandelingsdatum plaats te vinden. Echter is dit geen verplichting. 

4.6 Bij overmacht (kan onder andere zijn: verplichte sluiting, pandemie, lang ziekteverzuim van de arts), vervalt het uitvoeren van de correctie of touch-up. Deze aanvullende correctie kan extra kosten met zich meebrengen voor u als Opdrachtgever.
4.7 Na een behandeling kan de huid een reactie geven. De Opdrachtnemer stelt de Opdrachtgever hiervan op de hoogte, evenals van de kans op bijwerkingen. Indien na de behandeling een (ernstige) bijwerking optreedt, neemt Opdrachtgever direct contact op met de Opdrachtnemer om dit te melden.
4.8 Voor een blijvend resultaat zijn nabehandelingen noodzakelijk. De Opdrachtgever is daarvan op de hoogte.

Artikel 5 – Aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer
5.1 De aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer, zowel voor directe als voor gevolgschade, en voor zover deze door haar aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt, is beperkt tot het bedrag van de door verzekeraar gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat, of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt tot het bedrag van de factuur.
5.2 De Opdrachtnemer aanvaardt evenmin aansprakelijkheid voor schade waarvoor aanspraak op vergoeding bestaat uit hoofde van een verzekering (bijvoorbeeld door middel van het sluiten van een reis- en/of annuleringskostenverzekering dan wel ziektekostenverzekering).
5.3 De Opdrachtnemer aanvaardt evenmin aansprakelijkheid voor schade die de Opdrachtgever lijdt in het kader van de uitoefening van een beroep of bedrijf (daaronder begrepen schade voor gemiste werkdagen en/of door het niet tijdig op de plaats van werk bestemming aankomen).
Artikel 6 – Privacy
6.1 De behandelaar van de Opdrachtnemer houdt een registratie bij van de directe persoonlijke en medische gegevens van iedere Opdrachtgever in een beveiligd elektronisch  patiëntendossier (EPD). Deze registratie is wettelijk verplicht. Op de registratie is de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) van toepassing.
6.2 Om de privacy van de Opdrachtgever te beschermen heeft de behandelaar van de Opdrachtnemer een geheimhoudingsplicht tegenover derden die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken. Deze geheimhoudingsplicht betreft alle informatie van vertrouwelijke aard die aan de Opdrachtnemer door de Opdrachtgever ter beschikking is gesteld. De verplichting tot geheimhouding geldt niet als op grond van de wet de verplichting bestaat tot openbaarmaking van bepaalde gegevens.
6.3 De Opdrachtnemer is gerechtigd de informatie, die men verkregen heeft, te gebruiken voor statistische doeleinden. De Opdrachtnemer zal er daarbij voor zorgen dat de informatie niet te herleiden is tot de individuele Opdrachtgever.
6.4 Slechts wanneer schriftelijk toestemming is verkregen van de Opdrachtgever, zal de Opdrachtnemer (publiekelijk) gebruik maken van de informatie, die men verkregen heeft voor, tijdens en/of na de behandeling.

Artikel 7 – Tarieven
7.1 De tarieven voor de dienstverlening door de Opdrachtnemer worden aan de Opdrachtgever bekend gemaakt via de website (www.es-thetics.nl/behandelingen) of met een mondelinge dan wel schriftelijke opdrachtbevestiging.
7.2 De Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om zonder nadere kennisgeving de tarieven van de prijslijst te wijzigen. De nieuwe tarieven gelden vanaf het moment van bekendmaking.
7.3 Alle tarieven zijn inclusief heffingen die van overheidswege worden opgelegd, exclusief bijkomende (on)kosten, voor zover niet uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
7.4 Indien na het tot stand komen van de overeenkomst één of meerdere kostprijsfactoren een verhoging ondergaan – ook indien dat geschiedt ingevolge voorzienbare omstandigheden – behoudt Opdrachtnemer zicht het recht voor de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen onder opgave van grondslag en berekeningswijze.

Artikel 8 – Betaling
8.1 De Opdrachtgever dient direct na afloop van de behandeling de betaling van de behandeling d.m.v. pin te voldoen en ontvangt hiervan een factuur.
8.2 Als de betaling (bij hoge uitzondering) niet ter plekke is voldaan, dient betaling te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum op het door de Opdrachtnemer aangegeven bankrekeningnummer.
8.3 Door het feit dat de opdrachtnemer op de vervaldatum van de factuur niet de beschikking heeft gekregen over het volledige bedrag van de aanbetaling, is de Opdrachtgever zonder enige kennisgeving in gebreke van betaling gebleven.
8.4 Indien Opdrachtgever na het verstrijken van de gestelde betalingstermijn het verschuldigde bedrag niet heeft betaald, komen voorts alle door de Opdrachtnemer te maken kosten in verband met de invordering, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke voor rekening van de Opdrachtgever. Zolang de Opdrachtnemer zelf met de invordering bezig is, bedragen de buitengerechtelijke kosten, met een minimum van 30 euro, 15 procent van de vordering. Wanneer na de laatste (2e) herinnering niet binnen 7 dagen een betaling is ontvangen, biedt de Opdrachtnemer de vordering van deze factuur automatisch aan bij het incassobureau. Indien de Opdrachtnemer derden voor de invordering inschakelt, is de Opdrachtgever de totale werkelijk door de Opdrachtnemer gemaakte buitengerechtelijke kosten verschuldigd. In geval van gerechtelijke interventie, komen naast de buitengerechtelijke kosten tevens de geliquideerde proceskosten voor rekening van de Opdrachtgever. Voor zover de Opdrachtnemer gehouden is tot betaling van omzetbelasting over de invorderingskosten, worden vermelde invorderingskosten daarmee verhoogd.
8.5 De Opdrachtnemer heeft, zowel voor het begin van de behandeling als tussentijds, het recht om de uitvoering van de behandeling op te schorten, tot het moment dat Opdrachtgever de verschuldigde vooruitbetaling aan de Opdrachtnemer heeft gedaan.
8.6 De betalingsverplichting wordt niet opgeschort in het geval dat de Opdrachtgever een klacht tegen de Opdrachtnemer indient over de factuur en/of de behandeling, tenzij de Opdrachtnemer instemt met de opschorting van de betalingsverplichting.
8.7 Indien Opdrachtgever bezwaren heeft tegen (welk onderdeel dan ook van) de factuur, dan is hij verplicht dit schriftelijk en gespecificeerd aan Opdrachtnemer bekend te maken binnen 5 werkdagen na factuurdatum, bij gebreke waarvan het recht van bezwaar komt te vervallen. Een aan Opdrachtnemer aangegeven bezwaar geeft geen recht op opschorting van de betalingsverplichting. Bij gebleken gegrondheid van het bezwaar zal Opdrachtnemer onverwijld een creditering doen plaatsvinden.
8.8 De Opdrachtgever blijft te allen tijde (hoofdelijk) aansprakelijk voor de nakoming van alle uit deze overeenkomst voortvloeiende (betalings)verplichtingen.

Artikel 9 – Verrekening
Een beroep van de Opdrachtgever op verrekening is niet mogelijk wanneer de tegenvordering van de Opdrachtgever door de Opdrachtnemer op goede gronden wordt bestreden.

 

Artikel 10 – Annulering
10.1 De Opdrachtgever dient verhindering voor een afspraak uiterlijk 1 werkdag voorafgaande aan de afspraak aan de opdrachtnemer te melden.

10.2 Afspraken dienen telefonisch of per e-mail te worden geannuleerd (T: 0682041538 of [email protected]).
10.3 Wanneer de Opdrachtgever, zonder (tijdige) afmelding niet op de afspraak voor de vooraf besproken behandeling verschijnt, kan er een bedrag van € 50,- in rekening worden gebracht.
10.4 Behoudens tegenbewijs strekt de administratie van de Opdrachtnemer tot het volledige bewijs dat de bewuste afspraak is gemaakt. 

Artikel 11 – Overmacht

11.1 Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens Opdrachtgever indien hij daartoe wordt gehinderd als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan zijn schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
11.2 In geval van overmacht is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor enig daaruit voortvloeiende schade.
11.3 Onder overmacht wordt verstaan: alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen.
Hieronder vallen onder andere: stakingen in andere bedrijven; wilde stakingen of politieke stakingen in het bedrijf van de opdrachtnemer; een onvoorzienbaar tekort aan personeel; ziekte van een behandelaar/arts; een algemeen gebrek aan de benodigde (grond)stoffen en/of andere benodigde zaken of diensten, die nodig zijn voor het uitvoeren van de opdracht; niet voorzienbare stagnatie bij toeleveranciers of andere derden, waarvan de opdrachtnemer afhankelijk is; algemene vervoersproblemen en/of het uitvallen en/of wijzigen van vluchten. Deze omstandigheden gelden als voorbeeld van overmacht, voor zover zij de uitvoering van de opdracht onmogelijk maken of onredelijk bemoeilijken. 
11.4 Als een omstandigheid intreedt, nadat de Opdrachtnemer haar verplichtingen uit de opdracht al had moeten nakomen, heeft de Opdrachtnemer nog steeds het recht zich op overmacht te beroepen. In de periode van overmacht worden de verplichtingen van de Opdrachtnemer opgeschort. Als die periode langer duurt dan twee weken, hebben beide partijen het recht de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat. 
11.5 Als de Opdrachtnemer op het moment van intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, heeft zij het recht het reeds uitgevoerde deel afzonderlijk te factureren. Hetzelfde geldt indien de Opdrachtnemer slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen. Opdrachtgever is dan verplicht deze factuur te voldoen alsof het een afzonderlijke opdracht betrof. Deze bepaling geldt echter niet als het reeds uitgevoerde of uitvoerbare deel van de opdracht geen zelfstandige waarde heeft. 
11.6 Zowel de Opdrachtnemer als de Opdrachtgever behouden het recht te allen tijde wegens aantoonbare bijzondere omstandigheden (overmacht), de datum en/of tijdstip van de behandeling te verzetten.

Artikel 12 – Aansprakelijkheid persoonlijke eigendommen
De Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade aan, of vermissing van, de eigendommen van Opdrachtgever. De Opdrachtgever dient zelf de nodige zorg in acht te nemen om schade aan, of vermissing van, zijn eigendommen te voorkomen.

Artikel 13 – Opzegging of opschorting van de behandelingsovereenkomst
Opzegging, ontbinding en/of opschorting van de behandelingsovereenkomst is mogelijk indien de Opdrachtgever zich onbehoorlijk of onheus gedraagt jegens de opdrachtnemer, of haar medewerkers, of de aldaar aanwezige medecliënten.

Artikel 14 – Afhandeling klachten
14.1 Indien de Opdrachtgever een gemotiveerde klacht heeft over de behandeling, moet de klacht zo spoedig mogelijk, doch binnen twee weken na ontdekking zowel mondeling als schriftelijk gemeld worden aan de Opdrachtnemer.
14.2 Bij de Opdrachtnemer ingediende klachten worden binnen 10 werkdagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de Opdrachtnemer per omgaande beantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie van de termijn waarbinnen men een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
14.3 De Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen zich vervolgens beiden inspannen om tot een oplossing te komen.
14.4 Indien de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever niet tot overeenstemming kunnen komen, kan de Opdrachtgever zich wenden tot DOKH (Stichting Deskundigheidsbevordering en Ondersteuning Kwaliteitsbeleid Huisartsenpraktijken Noordwest-Nederland). Deze onafhankelijke klachten- en geschillencommissie zal bemiddelen tussen de Opdrachtnemer en de Opdrachtgever. Hiermee voldoet de Opdrachtnemer aan gestelde richtlijnen WKKGZ.
14.5 Een geschil dient binnen 1 jaar na het ontstaan ervan bij DOKH aanhangig te worden gemaakt.
14.6 Geschillen kunnen ter beslechting uitsluitend worden voorgelegd aan de hierboven genoemde geschillenorganisatie (DOKH) of aan de rechter.

 

Artikel 15 – Toepasselijk recht
15.1 De rechter welke bevoegd is in Breda, de vestigingsplaats van Opdrachtnemer, is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen.
15.2 Partijen zullen pas een beroep doen op de rechter nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een klacht in onderling overleg te beslechten.
15.3 Op alle rechtsbetrekkingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.